mandag den 22. februar 2016

Udviklingsteori

Vi har valgt at tage udgangspunkt i Daniel Stern's udviklingteori.
Stern mener at spædbarnet fra fødselen er et socialt individ, der er i stand til at indgå i relationer. Stern beskæftigere sig med selv'et og at barnet har en medfødt selvfornemmelse, men behøver hjælp fra omgivelserne til at viderudvikle sig.
I følge Daniel Stern gennemlever barnet fem selvfornemmelser med tilhørende relateringsmåder. Over- eller understimuleres barnet i disse domæner kan det have store konsekvenser for barnets udvikling. Det gælder både social, kognitiv og fysiologisk udvikling.

  1. Det begyndende selv (0 - 2 måneder)
    • Barnet fornemmer at det er i live ved at genkende følelser
    • Barnet udvikler evnen til at imitere
  2. Kerne selv (2 - 6 måneder)
    • Her er det vigtigt med kontakt mellem omsorgspersonen og barnet 
    • Barnet lærer nonverbal kommunikation 
    • Barnet bliver mere nysgerrig 
  3. Det intersubjektive selv (7 - 12 måneder)
    • Barnet er nu i stand til at have fælles opmærksomhed og til at dele sine oplevelser med andre
    • I dette domæne er det vigtig med affektiv afstemning 
  4. Det narrative selv (12 måneder - 3 år)
    • Barnet begynder at sige lyde og ord
  5. Det verbale selv (3 år og frem)
    • Barnet kan fortælle historier
    • I dette domæne er det vigtig at lytte til barnet og adskille virkelighed fra fantasi. 
Bliver barnet understimuleret i disse domæner vil der være tale om et omsorgssvigt. Et omsorgssvigt kan variere meget i graden af svigtet men det vil have betydning for barnets videre udvikling. 
Øyvind Kvello definere omsorgssvigt: Omsorgssvigt indebærer, at forældrene ikke giver barnet tilstrækkelig omsorg, og at barnet derfor ikke beskyttes forsvarligt eller ikke stimuleres tilstrækkeligt. Konsekvenserne her er, at barnet udsættes for fare eller underudvikling i forhold til sit potentiale. En del af konsekvenserne kan være irreversible, således at underudviklingen ikke kan indhentes igen, selv om omsorgskvaliteten ændres hos de biologiske forældre eller hos plejeforældre eller adoptivforældre. Omsorgssvigt kan derfor have alvorlige konsekvenser for de børn, der udsættes herfor, også på langt sigt”
Ole S. Larsen: Psykologiens veje
Socialstyrelsen: Vidensportalen
Modelfoto: Colourbox.com

Ingen kommentarer:

Send en kommentar