mandag den 22. februar 2016

Mads' udvikling

Vi vil se på hvor og hvad der kan være gået galt i forhold til Mads' udvikling, med udgangspunkt i Daniel Stern's fem domæner samt Susan Hart's neuroaffektive udviklingsteori.

I de første måneder er det vigtigt med meget nærkontakt mellem Mads og Hanne da det har stor betydning for Mads' søgen efter tæthed. Forholdet mellem dem vil give ham redskaber til selvberoligelse og til at genfinde ligevægt. Hvis der ikke er den tætte kontakt kan Mads få svært ved at være tætte med andre mennesker og det kan være svært for ham at styre sin følelser.

Fra 2 til 6 måneders alderen i det domæne Stern kalder for kerne selv, sker der en udvikling af barnets nonverbale kommunikation. Det er vigtigt med nærkontakt mellem Hanne/Claus og Mads, idet deres mimik, gestik og toneleje lærer Mads hvordan man kommunikere med andre. Stern mener at den følelsesmæssige smitte er noget medfødt der skal stimuleres og forfines i samspil med forældrene. Og at dette danner grobund for empati og et fungerende socialt samspil.
Hvis Mads er blevet understimuleret i dette domæne kan det være at han har opgivet samspillet med Hanne og Claus. Dette kan forklare at Mads er blevet indadvendt, og at han er underudviklet.


Fra 15 måneders alderen til 4 års alderen i det domæne Stern kalder det verbale selv og det narrative selv spiller sproget og fantasien en stor rolle. Her er forældrenes opgave at hjælpe barnet med at udvikle sproget og hjælpe barnet med at skelne fantasi fra virkelighed. Barnets fortællinger er med til at forme barnets identitet og selvopfattelse. Hvis Mads er blevet understimuleret i disse domæner kan hans sprog være underudviklet, eller ikke alderssvarende og han kan have svært ved at skelne mellem fantasi og virkeligehed. Det kan gøre det svært for ham at kommunikere og lege med andre børn hvis han ikke udtrykke sig gennem sproget. De andre børn kan opfatte ham som værende anderledes hvis han ikke kan skelne mellem virkelighed og fantasi. Han kan desuden have svært ved at finde sin egen identitet.


Mads kan være understimuleret fordi familien er meget stresset og Marie har specielle behov som fylder meget i familien's hverdag. Mads kan være blevet glemt og overladt til sig selv. Hvis han altid har været en stille dreng kan man nemt have overset at han er understimuleret. Når Mads ikke får den stimulering og omsorg som han har brug for er der tale om et omsorgssvigt som fremgår i indlæg om normal udvikling. 
Ole S. Larsen: Psykologiens veje
Susan Hart: Psykologiinformation
Modelfoto: Colourbox.com

Ingen kommentarer:

Send en kommentar