tirsdag den 23. februar 2016

De svigtede børn

Pædagogerne i Mads’ børnehave er bekymret, da han ikke udvikler sig alderssvarende, dette ses også i Mads’ adfærd, idet han er en indadvendt og meget stille dreng. Han kan blive udsat i institutioner og skole. Hvis Mads bliver en udsat og der ikke gribes ind, kan det have den konsekvens at han senere i livet risikere at blive en afviger. Derfor har vi valgt at se på udsatte afvigere. 

Selve ”afvigerbegrebet” blev skabt af Howard S. Becker (1963), som en del af hans bud på den interaktionistiske teori. Teorien beskriver sociale problemer med fokus på den sociale relation. Når en afviger ”bliver til” skyldes det, at andre individer eller sociale grupper mener, at afvigeren bryder de ifølge dem opstillede normer, hvorved han/hun vil udstødes fra fællesskabet.

Ser vi på omsorgssvigtede børn der er understimuleret og har svært ved at indgå i sociale relationer, kan sådan en stigmatisering have negative konsekvenser på sigt. Risikoen for at blive udelukket fra fællesskabet stiger, fordi de afvigende træk ofte vil blive generaliseret - folk vil gå ud fra, at der ikke blot er ét men flere af disse afvigende træk. Prædikatet gør, at deres selvbillede samt offentlige identitet kan ændres i negativ retning – hvorved den afvigende adfærd kan forstærkes, således at de kan ende andre grupper som fx ”mobbeofre”, "dumme" eller "asociale".  

Som samfund er det vigtigt, at vi er opmærksom på de afvigende træk hos børn allerede fra tidlig alder, således problemet kan afhjælpes – dette kan gøres ved hjælp af en tværfaglig indsats, hvor både pædagoger, sundhedsplejersker, læge og eventuel psykolog involveres i børnenes udvikling.  
Sundhedsstyrelsen: Vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn og unge
Lis H. Petersen: Sociale problemer
Modelfoto: Colourbox.com 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar